Isnin, 8 November 2010

Ziarah Di Kota Madinah (2) - Hudaibiyah

Tinggalan Sejarah Masjid Hudaibiyah

Bas yang kami naiki menuju ke Hudaibiyah, tempat dimana berlakunya Perjanjian Hudaibiyah dan Bai'atul Ridwan. Perjanjian Hudaibiyah berlaku antara Quraisy Mekah dan umat Islam yang diketuai Rasulullah di Hudaibiyah. Perjalanan Rasulullah bersama 400 orang Islam dari Madinah ke Mekah untuk menunaikan umrah telah terhalang di Hudaibiyah.

Antara isi-isi perjanjian itu ialah umat Islam tidak dibenarkan menunaikan umrah pada tahun itu tetapi dibenarkan pada tahun berikutnya, gencatan senjata selama 10 tahun , umat Islam dan kafir Quraisy bebas membuat perjanjian dengan mana-mana kaum.


Selesai rundingan Rasulullah memaklumkan kepada sahabat supaya bercukur/bergunting untuk menamatkan ihram kerana umat Islam tidak dibenarkan masuk ke Mekah pada tahun berkenaan. tetapi para sahabat enggan mengikut kata Rasulullah, ada yang marah dan sebagainya seolah-olah tidak percaya apa yang di arahkan oleh baginda.

Rasulullah kemudiannya bertemu dengan isterinya lalu isterinya mencadangkan supaya baginda keluar dari khemah dan berdiri di tengah-tengah sahabat lalu bergunting. Baginda menerima cadangan itu dan bergunting di tengah-tengah sahabat. Setelah melihat apa yang dilakukan oleh Rasulullah barulah sahabat tahu bahawa arahan baginda supaya bergunting adalah muktamad lalu mereka pun bergunting dan kembali ke Madinah.

Masih ada lagi batu-batu kesan tinggalan Masjid Hudaibiyah dan sudah tentulah kami tidak melepaskan peluang untuk bergambar sebagai kenangan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan