Ahad, 7 November 2010

Kasihan Makcik Itu..

Selesai solat Tarawih, aku dan Kak Ina bersaing pulang ke hotel.. Hotel kami berhadapan dengan Masjid Nabawi.. Sepelaung... dekat sangat.. Di pintu pagar masjid, ada suasana yang agak kecoh.. Seorang polis perempuan sedang bercakap dengan jemaah lain.. Kami pun menjengah sekejap untuk melihat apa yang berlaku. Polis wanita ini  tidak pandai berbahasa melayu, terpaksa pula kami berinteraksi dalam Bahasa Inggeris..


Alkisahnya, seorang makcik dari kumpulan lain telah kehilangan rakan-rakannya... Kasihannya makcik itu.. Berbuka dengan kurma saja.. nak balik hotel tidak tahu di mana hotel penginapan... belum lagi menjamah nasi .. Makcik ini berumur dalam lingkungan  56 tahun, berasal  dari Pahang... Dia menangis saja .. Menurut ceritanya, dia pergi mengambil wudu' seorang diri  sebelum  solat maghrib tadi dan bila dia nak berpatah balik ke tempat asal, makcik ini sudah tersesat.. tak tahu di mana tempat dia asalnya..


Memang aku akui, sekiranya orang tua, tidak pandai membaca, mereka akan tersesat, sebab ruang masjid kelihatan sama saja hanya dipisahkan dengan tiang-tiang... 


Dengan segera aku menarik tangan makcik ini dan aku bawa balik ke hotel.. sampai di hotel aku mencari Ustaz Mahfuz dan memaklumkan yang aku akan tumpangkan makcik ini di bilik aku.. Aku mencari Haji Ismail, bertanyakan sekiranya ada lebihan makanan untuk makcik ini berbuka puasa.. Ada rezeki makcik ini.. Aku cuma dapat membayangkan sekiranya dia adalah mak aku yang tersesat.. macam mana perasaan aku sebagai anak..


Malam itu aku tidur di atas karpet . Aku berjanji pada makcik ini, esok subuh kami akan bantu dia mencari ahli kumpulannya.. Mudah juga.. kerana telekung makcik ini berjalur kuning... Aku akan cari kumpulan telekung berjalur kuning.. Tapi, kesian makcik ini... dia tak boleh tidur... dia menangis.. dah lah tadi sedikit sangat makanan yang dijamahnya.... aku mengerti... makcik ini dalam keadaan yang takut walau berada di tempat yang selamat..


Esoknya , pada pukul 5 pagi kami pun bergeraklah ke Masjid Nabawi, dan aku tak putus-putus berdoa semoga makcik ini diketemukan dengan ahli kumpulannya.. Aku dudukkan makcik ini di saf, dan berpesan supaya makcik ini tidak ke mana-mana kerana aku mahu mencari ahli kumpulannya.. belum sempat aku melangkah, tiba-tiba datang 5 orang makcik-makcik memakai telekung berjalur kuning..


Ya Allah.. menangis mereka berpelukan , bertemu kembali..


Aku... bersyukur yang amat sangat kerana Allah telah mengizinkan aku membantu makcik ini..


Betullah kata Haji Ismail... ''Salamiah ni, Haji perhatikan...budak baik.....''


Pertolongan yang aku berikan ikhlas dari hati aku.. Mungkin ini ujian Allah untuk aku... Sehingga hari ini, aku sendiri tidak tahu nama makcik itu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan