Selasa, 9 November 2010

Jemputan Rumah Terbuka Di Pulau Pinang

Pada minggu kedua bulan Syawal, aku mendapat jemputan untuk menghadiri rumah terbuka Tn Hj Khairi di Seberang Perai. Memang satu kelaziman pada Tn Hj Khairi untuk menjemput ahli-ahli jemaah beliau menghadiri rumah terbuka. Aku juga dimaklumkan, bas untuk kumpulan kami disediakan.

Aku menghubungi Ustaz Mahfuz dan memaklumkan pada beliau yang aku akan ikut serta dalam rombongan ke Seberang Prai. aku dimaklumkan bahawa semua ahli jemaah perlu berkumpul di Rumah Anak Yatim Darul Aitam , Temoh.  Terlupa pula aku untuk memperkenalkan, Ustaz Mahfuz adalah anak kepada arwah Ustaz Busro, pengasas rumah Anak Yatim Darul Aitam.

Memandangkan  aku bekerja di Ipoh, aku menelefon En Hamran dan bertanya sekiranya aku boleh menumpang bermalam di rumah beliau di Temoh. Aku memang rapat dengan keluarga beliau. Malam sebelum berangkat ke Pulau Pinang, aku bermalam di rumah En Hamran.

Esok paginya, Kak Yati menghantar aku ke rumah anak yatim dan aku bertemu semula dengan sahabat-sahabat semasa mengerjakan umrah dahulu. Kami bertolak dalam pukul 9 pagi.

Di sepanjang perjalanan aku tertarik dengan seorang wanita yang tidak dimamah usia. Kami panggil beliau Umi, beliau adalah  balu kepada arwah Ustaz Busro. Orangnya ramah, dan aku lihat ada kejernihan pada wajah beliau. Ya lah, beliau melihara anak yatim, besar ganjaran pahalanya.

Kami sampai di Seberang Prai dalam pukul 12 tengah hari dan kami disambut dengan meriah oleh Tn Hj Khairi, isteri dan keluarga. Terpegun aku melihat rumah beliau. Kalau lah rumah aku sebesar dan seindah rumah beliau..

Tn Hj Ismail datang menghampiri jemaah kami. Beliau kemudiannya memperkenalkan aku dengan isteri dan adiknya. Tak sangka pula aku beliau ada perancangan sendiri.

Kami bergerak pulang pada pukul 3, dan aku sampai di rumah sewaku pada pukul 5.30 petang.

Selang seminggu selepas jamuan hari raya, Tn Haji Ismail ada menelefon aku. 'Salamiah, ni Haji nak habaq..., masa jamuan raya hari tu, adik Haji ada. Haji dah cerita pasal Salamiah padanya. Haji nak minta maaf, hari tu sebenarnya, anak buah Haji ada kat jamuan raya. Haji dapat rasa Salamiah akan datang.'

Aku tak tahu pun anak buah Haji ada... tapi elok juga aku tak tahu..

Susunan kata-kata Tn Haji amat teratur dan aku dapat rasakan beliau dalam kepayahan untuk meluahkan sesuatu.

'Salamiah, Haji berkenan sangat dengan Salamiah. Tak tahu nak kata la.. budak ni.. Kita dah usaha nak bagi calon isteri yang baik untuk dia,tapi katanya pula, Salamiah ni terlalu baik untuk dia... Jadi , dia menolak. Bila kita tanya ada calon ke tidak, katanya tak ada.. tak faham Haji'

'Haji telefon ni sebab Haji nak minta maaf dengan Salamiah. Anggap tak ada jodoh. Tapi Haji akan simpan nombor Salamiah, kita jangan putus ...'

Aku sudah tidak ingat perasaan aku ketika menerima perkhabaran itu.. Sedih ke.. tapi yang aku pasti, aku perlu berubah... masih jauh lagi untuk aku menjadi perempuan yang baik-baik seperti yang dikatakan oleh Haji.

Aku terima semua keputusan Allah.

Tahun lepas aku ada menghubungi Tn Hj Ismail, bertanya khabar, dan dimaklumkan sampai sekarang anak buahnya belum lagi berumahtangga. Tn Hj ada meluahkan perasaan padaku, berat jodoh dia kerana dia telah menolak yang terbaik.. Calon dari Mekah..

Betul ke aku ni baik... aku rasa tidak..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan