Selasa, 9 November 2010

Kelisa Ku

Dahulu aku pernah berniat, selagi aku tidak melakukan umrah, aku tidak akan membeli kereta. Disebabkan itulah aku tiada kereta.

Keinginan untuk memiliki sebuah kereta datang tiba-tiba sahaja. Seolah-olah menuntut janji aku selepas selesai mengerjakan umrah.


Abangku yang berada di Seremban membantu aku mendapat kereta secepat yang mungkin , selepas beliau mendapat tahu keinginan ku untuk memiliki sebuah kereta.


Aku ke Seremban untuk menguruskan perjanjian pinjaman dengan sebuah bank di Seremban. Dari mana duit aku terkumpul, aku sendiri tidak tahu, tapi yang pastinya aku telah membuat serahan sijil Takafulku yang aku ambil sejak aku belajar lagi.. Inilah kelebihan Takaful.. Duit kita adalah simpanan.. Terbang RM 5,000 sebagai bayaran muka untuk kereta aku yang pertama. Kereta ini dihantar oleh abangku dari Seremban ke rumah ibuku pada Januari 2002.

Sebenarnya aku rugi juga kerana kereta yang aku beli diperbuat pada tahun 2001. Aku memperolehinya pada tahun 2002, ini bermakna kereta ini telah ada susut nilai sewaktu sampai ke rumahku. Dari segi insurans dan harga pasaran, ia memberi kesan juga kerana usia kereta ini dikira 2 tahun. Tapi ada untungnya juga kerana aku mendapat diskaun RM500..

Pada masa itu, kereta Kelisa adalah model yang paling baru.. Pada pandangan aku, kelisa ini comel.., Kelisaku  berwarna kelabu dan no pendaftarannya adalah NBE 7708....

Semua abang-abangku, kakak tidak membenarkan aku membawa Kelisaku balik ke Ipoh. Ini adalah kerana aku pernah terlibat dengan kemalangan sewaktu membawa Iswara kakakku. Tiada kecederaan, cuma punca berlakunya kemalangan tersebut adalah kerana ketidakcekapan aku memandu dan memahirkan diri dengan kereta.

Aku juga mengalami fobia untuk memandu selepas itu..  Abangku mencadangkan supaya aku mengikuti kelas memandu sehingga aku mahir. Untungnya aku di Ipoh, untuk menghadiri kelas memandu, ada pemandu datang menjemput. Aku berlajar semula selok belok memandu dan setiap minggu aku pulang ke kampung, dan aku memahirkan pula diriku dengan Kelisaku dengan syarat mesti ada abangku di sebelah.

Setelah Kelisaku menetap di kampung selama 2 bulan, barulah keluargaku membenarkan Kelisaku berhijrah ke Ipoh.

Jarak antara rumah sewa aku ke Pejabat terlalu dekat.. dan Kelisaku hanya aku gunakan untuk ke pejabat saja. Kelakar juga aku rasakan mengenang minggu pertama aku memandu, aku terpaksa meminta rakan pejabat untuk park kereta..

Atas pertolongan kawan-kawan yang sudi menjadi co -pilot, aku akhirnya berjaya memandu ke Pusat Bandar tetapi masih takut untuk melalui lebuhraya.

Bayangkan... nak balik kampung .. aku naik bas... lebih selamat aku rasakan.. dan tidaklah ibuku dalam kerisauan sentiasa.

Kini... aku sudah boleh memecut dan terlebih mahir pula..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan