Jumaat, 26 November 2010

Aku Dirisik Kali Ke Dua

Agak lama juga aku tidak menulis.. Kesibukan program kaunter yang aku telah susun, diikuti 'follow up' dengan pelanggan, membuatkan aku tertangguh untuk menyambung karya ku. Begitu juga dengan waktu malam yang mana telah menjadi rutin untuk aku dan bekas kenalan Sekolah Menengah Sungkai berchatting beramai-ramai.. bercerita.. mengulang cerita-cerita lalu..

Cuti Hari Raya Adha 2010 yang pada mulanya aku hanya bercadang untuk balik sehari dua, rupanya menjadi musibah pula. Pada Hari Raya kedua, ibu ku telah diwadkan di Hospital Slim River selama 5 hari 4 malam. Bergilirlah aku bersama isteri Adi menjaga ibuku di hospital.. Dan seperti 3 tahun lepas, aku bermalam di hospital menemankan ibuku di hospital..

Kesinambungan dari ceritaku dahulu,

Pada Mac 2002, teman serumahku, Cikgu Yati telah masuk ke bilikku. Yati memaklumkan pada aku yang dia telah merekomenkan aku kepada keluarga kawan beliau. Yati telah memberitahu kawannya tempat di mana aku bekerja, iaitu ketika itu aku baru pindah dari Takaful Malaysia Tapah ke Takaful Malaysia Cawangan Ipoh. Yati juga maklumkan pada ku yang mak bapa kawannya akan datang ke Pejabat Takaful untuk merisik aku dari jauh.

Tidak pula aku tertunggu kedatangan mereka. Kesibukan aku bekerja, dan juga kerja yang terlalu banyak membuatkan aku terlupa.

2 minggu selepas itu, Yati berjumpa semula denganku. Katanya, mak bapa kawannya telah datang ke pejabat. Malangnya, mereka telah bertanyakan aku, tetapi tersalah menyebut nama aku.. Dan pada hari mereka datang, aku tiada di pejabat.. Bercuti...

Terkedu aku... Ya Allah.. apa lagi yang tak kena dalam diri aku ini. Orang yang kononnya hendak dijodohkan dengan ku, adalah seorang imam di sebuah masjid di Ipoh.

Aku bermuhasabah diri.. Aku perlu baiki diriku.. Aku telah berniat, dalam masa 6 bulan ini, aku mesti khatam al Quran.. dekatkan diri pada Allah.. dan sekiranya ada calon yang ke ketiga selepas ini, mungkin beliau adalah jodoh aku.

Pada masa itu aku sebilik dengan Huda. Huda agak pelik juga melihat aku tak lepas dengan Al Quran. Dan aku maklumkan yang aku telah berniat untuk khatam Al Quran dalam tempoh 6 bulan ini, sebab aku dapat rasakan ada yang tak kena dalam diri ini. Selalunya antara Maghrib ke Isyak aku akan habiskan masa mengaji Al Quran, dan Huda hanya mendengar saja. Huda juga ada maklumkan pada ku juga, tajwid ku pada pendengarannnya, jelas dan betul..

Sehingga bulan Ogos 2002, aku telah khatam Al Quran... bermula lah episod baru dalam kehidupan aku...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan