Selasa, 9 November 2010

Hari Raya Aidil Fitri 1422H

Cuti aku berbaki  4 hari lagi. Aku gunakan cuti ini untuk berehat sebelum pulang ke Ipoh. Aku pergi menziarahi Pejabat Takaful Tapah untuk menghantar cenderahati kepada kakitangan di sana. Mana mungkin aku melupakan mereka setelah aku berjaya.


Aku pulang ke rumah sewaku di Taman Istana, dan seterusnya melaksanakan tugas-tugas di pejabat seperti biasa. Sepanjang bulan puasa aku cuba mengekalkan amal ibadatku seperti aku lakukan semasa di Mekah dan di Madinah. Dan semestinya aku menonton siaran langsung solat Tarawih dari Mekah setiap hari. Lepas juga rinduku pada Kaabah. Masih lagi aku terpandang tempat kami melakukan Qiamullai iaitu betul-betul dihadapan Multazam.



Hari Raya Aidilfitri menjelma tiba. Dan seperti tahun sebelumnya aku adalah orang yang terlalu bermurah hati memberi orang lain bercuti sedangkan aku sudah mula bekerja . Selalunya , aku memohon cuti sebelum hari raya supaya dapat aku membantu  ibu dan abangku memasak rendang dan lemang. Keluarga kami besar, selagi ada seorang insan bernama ibu, selagi itulah anak-anak akan menjenguk mereka. Dan seperti biasa tender untuk masak rendang ayam dan daging selalunya dapat kepada aku.

Hari Raya Aidilfitri disambut meriah di kampung ku. Aku juga mengambil kesempatan menziarahi jiran-jiran dan saudara maraku.

Selamat tinggal Ramadhan Al Mubarak. Moga Allah panjangkan umurku tahun hadapan, supaya dapatku beribadat di bulan yang mulia ini.

Selamat datang Syawal, bulan kemenangan bagi orang-orang yang berpuasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan