Rabu, 9 Februari 2011

Pertemuan Semula Teman-teman Sekolah Menengah Sungkai 1987-1991



















Terima  kasih kepada Mark Zuckerberg yang telah mengasaskan Facebook kepada kita seantero dunia. Walaupun banyak pro dan kontra tentang buruk baiknya ketagihan facebook ini tetapi pada kami iaitu bekas pelajar-pelajar Sekolah Menengah Sungkai tahun 1987-1991, ianya memberi ruang kepada kami untuk berjumpa kawan-kawan lama.. Dimulai dengan hanya ber'chatting' dalam kumpulan serentak dan seterusnya perjumpaan semula yang agak meriah yang telah di atur 4 bulan lamanya.

Walaupun banyak komen dan komplen tetapi akhirnya reunion ini telah diadakan dengan jayanya pada 5hb Februari 2011, iaitu pada hari  Sabtu bersempena dengan cuti Tahun Baru Cina di Cemara Lounge, Hotspring Felda Sg Klah, Sungkai iaitu di kampung halamanku.

Aku bergerak dari Batu Gajah pada pukul 11.00 pagi. Jalan pada pagi tersebut kurang lancar kerana banyak kenderaan memenuhi lebuhraya menuju ke selatan. Aku mengambil keputusan untuk keluar melalui tol Bidor dan agak malang juga kerana dari tol Bidor, kenderaan bergerak seperti kura-kura. Angkara cuti Tahun Baru Cina. Perut pula dah lapar, sampai saja di rumah mak di Sg. Klah, rumah pula tak ada orang.. Tapi aku dapat juga masuk rumah untuk mengerjakan solat. Aku buat solat Jamak dan setelah selesai aku terus menuju ke Hostsping.

Sampai di kaunter aku bertembung dengan Nurul Huda. Allah aturkan untuk kami bertembung. Bergeraklah kami berdua menuju ke Cemara Lounge yang mana berkesudahan dengan sesat di dalam kawasan Hotspring.  Letih jugalah... Dah bertanya ramai orang, tapi silap juga tempat yang kami tujui. Akhirnya kami berdua sampai juga... berpeluh-peluh ler menaiki tangga. Kawan-kawan yang telah sampai pula memerhati dari atas.. Terasa malu lah pula.

Kami disambut mesra oleh Julaidah dan kawan-kawan. Kelakar pula bila diingatkan bila berjumpa kali pertama dengan kawan-kawan.. 17 tahun lamanya kami terpisah. Pertemuan dengan Marlina Khalid, Jam, Noreha, Atan, Hairizal, Mohd Noor, Sam,Sham, Azizi, Yusof, Anjo, Khairil Anuar, Azmir, Hazhar, dan Zali. Agak malang juga kerana kami hanya dapat bertemu dengan Poen dan  Zana pada hujung waktu kerana mereka berdua terperangkap dalam kesesakan di lebuhraya Ipoh-Sungkai selama 4 jam. Shaaini pula yang dijangkakan hadir tidak dapat hadir kerana masalah cuti.

Kasihan Marlina.. 'memory lost'.  Mungkin kerana telah bersalin sebanyak 3 kali, wayar ingatannya telah putus. Susah juga untuk beliau mengenali kawan-kawan lama. Aku pun dia tak ingat dah. Mohd Noor dengan Jue bagi dia tengok gambar kelas, kot ler mahu dia ingat balik.. Gelak besor dia..' Pattern' fizikal masing-masing telah berubah walau masih ramai juga 'maintain' kecil macam 17 tahun dahulu.

Aku memang tengah lapar.. belum makan.. Aku, Marlina dengan Nurul  dengan selamba saja ambil makanan. Tengok budak lelakinya tak makan pun.. Malu juga kot.. Lelaki duduk satu meja manakala perempuan meja bersebelahan. Dan hanya kawan lelaki yang berani saja yang datang ke meja kami untuk bersembang. Kami yang perempuan ini seganlah nak ke meja mereka.

Apabila Elley, Sham & Anjo sampai keadan jadi meriah..  Kami yang tak pernah jumpa dengan Elley, terkejut jugalah dengan perubahan fizikal beliau yang cukup mendadak. 2 kali ganda saiz dahulu. Kalau selisih bahulah, memang takkan kenal. Begitu juga dengan Mohd Noor..  Tapi itu menunjukkan bahgianya hidup mereka sekeluarga dan telah dijaga elok oleh isteri masing-masing.

Elley memulakan berkaraoke dengan lagu 'Baik-baik sayang'.. Biasalah dah jumpa kawan-kawan lama.. Kisah lama juga jadi usikan. Selepas Elley, Noreha pula berkaraoke dan diikuti dengan Sham yang malu-malu dan berkesudahan mereka hilang malu untuk menyanyi. Tapi yang lain itu mengelat sikit, menyanyi jauh ke belakang.

Makan sudah, bersembang sudah, berkaraoke sudah.. kami berkumpul pula untuk sessi bergambar. Gamat.. walaupun usia kami ke semuanya 37 tahun tapi bila berjumpa kawan-kawan lama usia kami seolah-olah baru 15 tahun. Tak sedar aksi-aksi spontan yang kami 'posing' untuk kenangan. Bergelak sakan saja. Mengimbau zaman kenakalan kami dahulu.

Dah penat kami berposing, barulah kami memulakan mesyuarat yang pertama untuk 'Alumni'. Mesyuarat pun kecoh juga denga gelak ketawa.. Mula-mula sahaja malu-malu. Insya Allah, kalau panjang umur, 'Alumni' ini akan didaftarkan. AJK & Presidennya telah dilantik, yuran tahunan juga telah dipersetujui 'sebulat LABU', dharapkan selepas ini kami dapat meneruskan kembali perjumpaan demi perjumpaan untuk mengeratkan lagi silaturrahim yang telah lama terputus.

Memang telah tertulis rezeki Poen dengan Zanariah untuk berjumpa dengan kawan-kawan walau hanya 15 minit sahaja. Kesihan mereka kepenatan. Kami juga tidak lupa mendoakan rakan-rakan kita yang telah 'pergi' meninggalkan kita iaitu Arwah Halim  (bekas pelajar aliran Perdagangan) dan juga Arwah Makhlis iaitu bekas pelajar aliran Sains (dari Felda Trolak Utara). Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh mereka berdua.

Kalaulah tiada facebook, mungkin kami tidak akan dipertemukan. Tetapi semuanya dengan izin Allah SWT. Perjumpaan yang pertama ini memberi gambaran kepada kawan-kawan lain bahawa kami terlalu gembira dipertemukan semula.

Berdoalah kita supaya pertemuan yang pertama ini bukanlah pengakhiran tetapi adalah SATU PERMULAAN.

6 ulasan:

  1. Tulisan anda cukup menarik dan anda sangat berbakat untuk jadi Penulis.Selamat Maju Jaya...


    @siasah

    BalasPadam
  2. Terima kasih.. insya allah.. minat juga menulis tetapi tidak tahu dimana hendak dihalakan..

    BalasPadam
  3. Tulisan anda cukup menggambarkan suasana..anda menghargai sejarah persahabatan yang pernah terjalin..dan sebenarnya sekali kita mengenal sahabat akan selamanya abadi diingatan kita..

    BalasPadam
  4. Terima kasih.. tulisan lahir dari hati dan pengalamanan hidup...

    BalasPadam
  5. nak taw laman fb sekolah ni.ada tak bekas pelajar tahun 1992 tingkatan 5

    BalasPadam
  6. Tak pasti pulak.. sebab tak add FB sekolah... nak cari siapa ya....

    BalasPadam