Ahad, 27 Februari 2011

Majlis Anugerah Agensi Suku Tahunan ke-3 2010/2011 - Kejayaan Yang Tertangguh

Cenderamata anugerah kepada agen-agen yang berjaya pada suku tahunan ke 3.
Imbas kembali .. Semasa aku mengambil anugerah pada majlis suku tahun ke 2 yang lepas.



Bersama Pengurus dan kakitangan Cawangan Ipoh

Teruna tunggal Cawangan Ipoh

Bersama adik-adik yang banyak membantu

Sebahagian agen-agen perempuan kawasan Wilayah Utara

Nak balik dah
Satu penghargaan kepada diri apabila segala usaha penat lelah kita dihargai. Bukanlah anugerah dan ganjaran menjadi keutamaan tetapi dalam jihad mengembangkan muamalat Islam, ianya sedikit sebanyak memberi semangat kepada kami untuk untuk lebih berusaha dalam 'mengetuk' hati masyarakat Islam diluar sana berhijrah bersama-sama membantu mengembangkan sistem ekonomi Islam di Malaysia.

Takaful Ikhlas memberi penghargaan kepada agen-agen yang berjaya pada setiap suku tahun iaitu 4 bulan sekali dalam Majlis Anugerah Agensi yang diadakan dalam suasana yang meriah. Melalui majlis ini aku telah naik ke pentas sebanyak 4 kali untuk menerima anugerah. Kali ini, Cawangan Ipoh telah menjadi tuan rumah dan majlis telah diadakan di Bukit Merah Laketown Resort pada 26hb Februari 2011. Selalunya, Cawangan Ipoh akan bergilir dengan Cawangan Sg Petani untuk menjayakan program ini.

Kali ini aku tidak menerima sebarang anugerah tetapi aku hadir juga untuk meraikan rakan-rakan agen yang berjaya dan melalui program ini jugalah aku mendapat kembali semangat dan keyakinan diri. Aku bertolak dari Ipoh bersama dengan pegawai-pegawai Ipoh iaitu Pn Azita dan Pn Naimah pada jam 11.15 pagi dan kami sampai ke Bukit Merah 45 minit kemudiannya. Program dijadualkan bermula pada jam 2.30 petang.

Majlis dimulai dengan bacaan doa. Seterusnya kami diminta berdiri untuk sama-sama menyanyikan lagu 'Negaraku' dan juga lagu korporat syarikat iaitu 'Suara IKHLAS'. Seterusnya, Pengurus Cawangan Ipoh yang juga Naib Presiden Wilayah Utara iaitu En Zainal Rahmat bin Md Zain memberi kata-kata aluan dan memberi kata-kata semangat kepada agen-agen yang hadir. Beliau menekankan 4 perkara yang perlu ada dalam diri iaitu semangat, yakin, usaha dan juga ilmu.

Majlis dirasmikan oleh Ustaz Wan Jemizan bin Deraman iaitu Naib Pengerusi, Unit Pematuhan yang datang dari ibu pejabat. Aku tertarik dengan ucapan perasmian beliau yang tidak putus-putus memberi semangat kepada kami. Katanya, kami telah berada dilandasan yang betul dalam jihad mengembangkan muamalat Islam, menyampaikan dakwah kepada masyarakat diluar sana. Apalah sangat anugerah dan penghargaan yang diberikan oleh syarikat berbanding dengan ganjaran pahala dari Allah SWT. Allah SWT tidak menghalang kita untuk mencari kekayaan, tetapi ianya mestilah berlandaskan syariat yang dibenarkan. Allah SWT tidak akan mengubah nasib diri kita melainkan diri kita yang mahu berubah dahulu.

Selepas majlis dirasmikan, sessi penerangan produk baru yang dilancarkan iaitu produk 'Comprehensif Personal Accident Benefit' telah disampaikan oleh En Adnan bin Hamzah iaitu Naib Penolong Pembangunan Agensi Takaful Keluarga. Produk ini adalah produk manfaat tambahan (rider) yang mesti diambil bersama sijil asas Takaful Ikhlas. Pakej perlindungan yang lengkap diberi kepada peserta yang menyertainya iaitu merangkumi Manfaat Kematian Diri Akibat Kemalangan, Manfaat Keilatan Kekal Menyeluruh, Manfaat Keilatan Kekal Sebahagian, Manfaat Cuti Sakit, Manfaat Kos Penghospitalan Dan Pembedahan dan juga Manfaat Kos Rawatan Akibat Kemalangan.

Moga tiada alasan lagi dari agen-agen untuk memasarkan produk-produk Takaful Ikhlas kerana ianya memenuhi kehendak masyarakat masa kini. Syarikat mendengar pendapat agen-agen yang mahukan produk yang mengikuti kehendak pelanggan dan juga mampu bersaing dengan syarikat yang lain.

Kami juga mendapat satu khabar berita gembira dari En Adnan iaitu illustrasi produk Takaful Ikhlas yang baru telah dinaikkan kadar keuntungannya selaras dengan kadar agihan keuntungan yang telah diagih-agihkan kepada pelanggan-pelanggan Takaful Ikhlas yang sedia ada. Kadar keuntungan untuk tahun 2010 adalah sebanyak 6.60 % telah diagihkan ke dalam tabung simpanan peserta-peserta iaitu ke tabung 'Participant Investment Account (PIA)' manakala kadar keuntungan sebanyak 9.40 % pula telah diagihkan ke tabung perlindungan iaitu tabung 'Participant Risk Investment Account (PRIA'). Satu pulangan yang agak tinggi dalam keadaan senario krisis ekonomi masa kini dan sekiranya kita menyimpan di bank-bank pun belum pasti kita akan menikmati pulangan sebagaimana di Takaful Ikhlas yang menyediakan perkhidmatan perlindungan.

Setelah selesai sessi soal jawab mengenai produk baru ini , seterusnya majlis penyampaian anugerah kepada agen-agen yang berjaya. Majlis penyampaian anugerah disampaikan oleh Ustaz Wan Jemizan diiringi dengan rakaman lagu 'GEMURUH'  nyanyian Faizal Tahir. Pada aku yang pernah naik ke pentas untuk menerima anugerah ini, ada satu kepuasaan dalam diri apabila penat lelah kita dihargai. Kali ini aku hanya berada di bawah memberi tepukan kepada rakan-rakan yang berjaya, mendapat semangat dan keyakinan diri apatah lagi lagu 'Gemuruh' ini benar-benar menaikkan semangat kami ditambah pula apabila melihat Saudara Arsalan naik ke pentas melebihi 5 kali membuktikan seandainya kita berusaha kita pasti berjaya.

Selesai majlis penyampaian anugerah, kami dijamu dengan hidangan minum petang. Aku, Azita dan Naimah bergerak dari Bukit Merah pada pukul 7.15 malam dan aku sampai ke rumah pada jam 9.00 malam.

'We Believed, We Achieved.. Who Am I ?..  I Am A Champion'.. Kata-kata ini akan aku sematkan dalam hati dalam usaha aku untuk mendapat kejayaan. Sekiranya Allah SWT memberi peluang kepadaku untuk menjadi kaya, aku akan beramal dengan kekayaanku.

Aku tertarik dengan kata-kata Ustaz Wan Jemizan iaitu kepada agen-agen yang tidak berjaya kali ini, bukanlah anda semua tidak berjaya, tetapi kejayaan anda semua adalah KEJAYAAN YANG TERTANGGUH..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan