Selasa, 15 Februari 2011

Mahalnya Harga Sebuah Pengalaman ....





Aku mendapat KEYAKINAN diri apabila kerap berjumpa dengan pelanggan pelbagai status. Dalam insurans dan Takaful, tiada barang yang dapat dilihat untuk dijual. Apa yang kami lakukan adalah menyampaikan dakwah, mengubah minda masyarakat dan sekiranya hati mereka telah diberi hidayah oleh Allah SWT, mereka akan sama-sama berhijrah dari insurans konvensional ke Takaful. Sama-sama membangunkan ekonomi muamalat Islam.

Aku juga telah banyak kali diberi peluang untuk memberi taklimat dan juga menjawab dengan yakin soalan-soalan yang ditanya. Aku tidak meletakkan harapan yang tinggi kepada pelanggan yang kutemui, tetapi cukuplah bagi aku, menyampaikan suatu dakwah kepada pelanggan dan sekiranya mereka tidak masuk Takaful dengan aku, sekurang-kurangnya mereka boleh menyampaikan ilmu Takaful kepada orang lain.

Kekuatan aku dalam bidang pemasaran ini ialah melalui program buka kaunter. Kerjasama antara aku dengan En Hamran dalam program buka kaunter membantu menaikkan prestasi Meja Takaful Tapah, prestasi peribadi aku dan juga prestasi peribadi En Hamran. Ada keserasian antara kami berdua dalam bekerjasama. Sekiranya program sampai malam, En Hamran akan membawa keluarganya sekali sehingga program tersebut selesai.

Antara peluang buka kaunter yang besar yang aku telah sertai seperti pada masa Hari Peladang dan Penternak di Ulu Bernam Selangor selama seminggu. Aku telah bekerjasama dengan Pegawai Pemasaran dari Meja Takaful Tg Malim. Semasa program ini juga aku telah menyewa rumah seorang nenek saudara kakak ipar aku. Ialah, aku mana ada kenderaan sewaktu itu melainkan bas sahaja.

Ada cerita yang selama ini aku sembunyikan dari kawan-kawan Takaful aku. Hanya kami di Meja Takaful Tapah saja yang mengetahui. Kerapnya program buka kaunter yang aku sertai sehingga ke malam, membuat aku dengan beraninya bermalam di pejabat Takaful Tapah. Kesudahannya aku menjadikan pejabat Takaful sebagai rumah tumpangan aku pula. Dalam 2 bulan juga adalah. Tiada istilah takut dalam diri aku. Keluarga aku sendiri tidak tahu yang aku bermalam di pejabat, kerana aku telah membuat dalih yang aku menyewa bersama kawan-kawan di pekan Tapah.

Puncak karier aku sebagai Pegawai Pemasaran ialah semasa Ekspo di Kampar selama 10 hari yang berkesudahan dengan hari terakhir, aku telah demam dan hilang suara. Semasa Ekspo ini aku telah berjaya mendapatkan 'business' Skim Takaful Anuiti melebihi RM500,000. Begitu juga dengan 'bussiness' Takaful Keluarga yang agak banyak juga  hasilnya.

Aku masih ingat lagi, Azlan (kerani) menitiskan airmata kerana tak sanggup melihat aku bersusah payah bekerja dalam bidang pemasaran sedangkan aku memilki ijzah dan mampu mendapat pekerjaan yang lebih baik dari gaji asas RM300. Masih aku ingat lagi, apabila aku bangun pagi, sudah ada nasi lemak dan teh panas tersedia di meja belakang. Katanya, dia cukup terharu dengan ketabahan aku dalam mencari rezeki yang halal.

Mengenai permohonan aku sebagai Pensyarah UiTM, aku telah dipanggil untuk menghadiri temuduga. Setelah berbincang dengan keluargaku, En Hamran dan Azlan, mereka menggalakkan aku untuk menghadiri temuduga itu dan bersedia kehilangan aku. Lama juga aku membuat keputusan dan meminta petunjuk dari Allah SWT yang berkesudahannya aku tidak pergi ke temuduga tersebut. Aku tahu kalau aku pergi, aku akan dapat jawatan tersebut dan akan dihantar ke UiTM Cawangan Jengka, Pahang. Dalam masa yang sama pula, pelangggan aku telah ramai dan mereka memerlukan khidmat aku.

Alhamdullillah, keputusan yang aku buat tepat sekali. Rentetan dari ketabahan aku dalam membuat pemasaran tanpa banyak soal dan alasan memberi imej yang baik pada pandangan mata pengurusan Takaful Malaysia Negeri Perak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan