Rabu, 23 Februari 2011

Allahyarham Sudirman Haji Arshad - Kelukaanmu Kesedihanku...










AL FATIHAH

Hari ini 22/02/2011... Di pagi hari lagi aku sudah mendengar lagu-lagu Allahyarham Sudirman dimainkan dicorong-corong radio menemani aku sepanjang aku memandu. 19 tahun dahulu iaitu pada 22/02/1992 seluruh rakyat Malaysia dikejutkan dengan berita kematian Allahyarham Sudirman Haji Arshad, seorang 'Penghibur Rakyat' yang tiada galang gantinya.

Pada ketika itu aku berusia 18 tahun dan aku akui yang aku adalah salah seorang peminatnya dari dulu dan hingga kini. Tidaklah pula aku menangis atas pemergiannya cuma aku dapat merasakan kehilangan 'seseorang' yang aku sungguh minati . Bermula dari saat kematiannya aku mula mengumpulkan keratan-keratan akhbar yang boleh dikatakan saban hari ada saja cerita-cerita beliau dipaparkan. Dan adakalanya apabila aku membaca cerita-cerita dari kawan-kawan arwah yang akrab, airmata aku akan mengalir sama. Tapi sayangnya semua keratan akhbar itu telah hilang dalam simpanan aku.

Ada persamaan sejarah hidup antara aku dan arwah Sudirman. Kami anak bongsu ... kami melepaskan orang yang kami sayang... kami tersenyum riang walau hati berduka lara dan hidup kami kesepian tanpa zuriat keturunan. Cuma satu saja yang membezakan, tidaklah pula aku mahu menyeksa jiwa ragaku sepertinya merintih hiba atas pemergian insan yang aku 'lepas'kan.. sehingga menutup pintu hati untuk mencari bahgia bersama orang lain. KESETIAANnya kepada seorang wanita yang pernah bergelar isteri sangatlah aku kagumi.. sehingga ke akhir hayatnya.

Sehingga kini aku masih lagi tidak jemu mendengar lagu-lagu beliau seperti 'Terasing', 'Salam Terakhir', 'Merisik Khabar,'Jauh Disudut Hati, 'Dimanakah Nilai Cintamu' , 'Pelangi Petang' dan banyak lagi yang mana aku rasakan ada persamaan kisah duka kami. Hanya orang yang pernah melaluinya dapat menghayati bait-bait lagu ini... sama-sama merasa kesengsaraan ditinggalkan... Betapa hati ini hancur dan terluka atas apa yang telah ditakdirkan...

Aku kagum dengan Puan Habsah Hassan yang berjaya menghasilkan bait-bait lagu yang indah, sedih dan memilukan dimana kesemua lirik yang dihasilkan oleh  beliau berjaya diluahkan dalam bentuk nyanyian yang menyentuh hati. Adakalanya aku rasakan akulah dalam cerita itu.

Antara bait-bait lagu yang menyentuh hati aku,


 'Malam ku suram, siang ku kelam... ku kegelisahan, mencari-cari... kemana pergi... HARGA DIRI INI...Bertanyakan berita... merisik khabar..mendengar cerita, melaluinya...
Kau kuhampiri....tiap hari..Bersama luka dihati... ' (MERISIK KHABAR)


'Kegelisahan didalam kedinginan... Meniti sepi keseorangan..Sebuah KEMATIAN yang TIADA BERNISAN..Sendu mengiringi perpisahan... ' (TERASING)

'Engkau tiba bagaikan pelangi... Tak bercahya namun kau berseri....Tapi cukup menghiburkan... Hati ini...'  (PELANGI PETANG)

'Hancur hampa terima berita... Kini kau diijabkabulkan...Berbahagia dan sejahtera... Dengan dia itu..Hatiku terharu.. Berlinang airmata ini...Kerana dirimu oh kasih..Tak pernah terduga hatiku..BEGITU MURAHNYA...Cintamu padaku....' (DIMANAKAH NILAI CINTAMU)

'Jauh disudut hati... Aku masih bermimpi....Mimpi yang indah...Esok kau kembali....
Jauh di sudut hati.. Ada waktu-waktunya... Aku berdoa...Kau pulang semula
Sayang....Biar ku mengingatimu, Biar kugantung harapan....Hingga sampai waktu...
Nafas terakhirku...' (JAUH DISUDUT HATI)

'Salam akhir...Salam yang teristimewa...KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya KU BERI KEMAAFAN..Kepadamu..' (SALAM TERAKHIR)


Sungguh puitis.. dan memilukan.. itulah gambaran kesedihan hidup Arwah Sudirman. Pada aku yang pernah melalui saat-saat yang sukar ini, aku cuma mampu berdoa kepada Allah SWT supaya memberi peluang untuk aku bangkit dari kekecewaan , meneruskan hidup aku tanpa menoleh ke belakang... Setiap yang berlaku ada hikmahnya dan hanya DIA yang Maha Mengetahui..  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan