Ahad, 13 Februari 2011

Aku Berjaya Menceburkan Diri Dalam Industri Takaful.

Selesai sahaja kontrak mengajar sebagai Guru Sandaran tamat, aku mula menghantar 'resume' ke UiTM untuk jawatan Pensyarah Muda . Aku dimaklumkan bahawa kursus Diploma Perniagaan (Insurans) akan dipusatkan ke UiTM Cawangan Felda Jengka. Aku telah berjumpa dengan Drs Rashid di UiTM berkenaan dengan permohonan aku ini dan beliau memberi jaminan sekiranya aku memohon, beliau akan membantu aku sehingga berjaya.

Dalam masa yang sama aku juga telah menghadiri 'walk-in-interview' di Takaful Malaysia untuk jawatan Pegawai Pemasaran Takaful Keluarga. Aku berjumpa dengan sahabatku, saudara Abdullah Naim di Takaful Malaysia untuk meminta nasihat, tetapi beliau tidak menggalakkan aku memohon jawatan ini.

Aku hadir juga temuduga ini. Sebelum kami beramai-ramai ditemuduga, kami telah diberi penerangan tentang jawatan Pegawai Pemasaran ini. Suatu jawatan yang baru di Takaful Malaysia. Semasa sessi temuduga aku telah dicabar oleh penemuduga iaitu En Ishak bin Tamyes ( Pengurus Besar Bahagian Sumber Manusia). Soalan yang ditanya, 'sekiranya anda dipilih untuk kerjaya ini, sampai bila anda rasa anda akan kekal dengan jawatan ini.' Dengan selambanya aku memberi jawapan, 'saya hanya ''target setahun sahaja untuk saya kekal dengan jawatan ini.. Sekiranya dalam masa setahun, saya masih dengan jawatan ini, saya adalah seorang teruk'.

Sebenarnya aku teruja dengan jawatan ini. Pertama kalinya Takaful Malaysia melantik Pegawai Pemasaran dan diberi upah 3% dari sijil yang dihasilkan. Sekiranya kita rajin, pendapatan kita akan berterusan. Pendapatan yang tiada had. Gaji asas sebanyak RM300 juga diberi kepada semua Pegawai Pemasaran. Kami bebas memilih untuk bertugas dan aku telah memilih Meja Takaful Tapah untuk aku berkhidmat. Sememangnya aku telah berniat untuk balik berkhidmat ke  Perak.

Selepas 2 minggu aku telah mendapat jawapan keputusan temuduga iaitu aku telah diterima sebagai Pegawai Pemasaran Takaful Keluarga dan ditempatkan di Meja Takaful Tapah.

Alhamdulillah, ada rezki aku dalam industri Takaful. Aku tidak memandang pun gaji yang ditawarkan iaitu RM300. Pokok pangkalnya, sekiranya aku rajin berusaha, Allah akan memberi ganjaran yang lebih lagi. Aku juga mencabar diri aku.. Hanya setahun sahaja untuk aku kekal dengan jawatan ini..

Mampukah aku merealisasikannnya?...  Tunggu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan