Khamis, 24 Februari 2011

Keyakinanku Kembali Pulih..

Baru pukul 1.00 pagi.. Sebenarnya malam tadi aku tidur awal. Sengaja aku merehatkan minda dan membaikpulih tenagaku selepas Isyak. Aku mengalami kesukaran tidur malam dalam tempoh setahun ini dan aku sendiri tidak menyangka yang aku boleh terlena.. Malangnya tepat saja pukul 12.00 malam , secara tiba-tibanya aku terjaga..

Selepas saja perjumpaan bersama Dato' CEO di Cawangan Ipoh sempena program konvoi Kembara IKHLAS, aku mendapat semangat baru. Pagi lagi aku telah keluar untuk membuat pemasaran dan  aku telah merancang untuk ke sebuah sekolah rendah. Entah macam mana di sepanjang perjalanan aku tidak perasan sekolah tersebut dan aku menyangkakan yang aku telah terlajak. Aku nekad, selepas ini mana-mana sekolah yang aku jumpa, aku harus berhenti di situ.

Sampai saja di sebuah sekolah menengah, aku berhenti.. Dalam 10 minit juga, dan tiba-tiba datang satu perasaan berbelah bahagi. Nak masuk ke.. tak nak masuk.. Aku hilang keyakinan diri. Aku akui yang aku memang kurang memberi perhatian untuk melakukan pemasaran di sekolah dan aku janggal sebenarnya di sekolah. Program pemasaranku lebih tertumpu di jabatan-jabatan kerajaan dan juga program buka kaunter. 

Aku tahu yang pada ketika ini aku memerlukan seseorang untuk 'push' aku dan aku  teringatkan rakan sekumpulanku , Kak Mas yang sememangnya mencari rezeki dalam kawasan sekolah. Aku menelefon beliau dan inilah perbualan kami;

Aku  : Kak Mas, Sal sekarang ini berada depan sekolah.. tolong Sal.. Sal nak patah balik.. hilang 'confident'... .. apa nak buat sekarang ini..

Kelakar pula aku rasakan apabila aku bertanyakan soalan yang sememangnya aku tahu apa nak buat.

Kak Mas : Sal ,' step by step..'   Ada jaga sekolah  tak?
Aku : Ada
Kak Mas : Jumpa Jaga dulu.. bagitahu nak jumpa pengetua atau Penolong Kanan .. pergi.. Jumpa dan minta kebenaran untuk buat promosi Takaful, minta duduk duduk dalam bilik Guru  .. tetapi sekiranya tidak dapat kebenaran, minta duduk di kantin..

Aku pun pergi masuk ke pejabat pentadbiran dan berjumpalah aku dengan Penolong Kanan. Tak sangka aku yang beliau memberi kebenaran aku berada di dalam Bilik Guru.

Aku kembali ke kereta untuk mengambil barang-barangku dan aku menelefon Kak Mas semula.

Aku : Kak Mas, Sal dapat duduk dalam bilik Guru, Sal minta 2 hari.. Nak buat macam mana sekarang ini?

Aku sendiri pelik macam mana aku boleh bersikap seolah-olah baru pertama kali aku membuat pemasaran. Aku tahu apa nak buat, cuma aku perlukan semangat.

Kak Mas : Sal, you pergi masuk, relaks.. you duduk dalam bilik guru. Tegur cikgu-cikgu.. bagilah risalah ke..Tak perlu dulu on laptop.. Bagi risalah saja .. Tempat ini , adalah rezeki you hari ini... go..

Aku pun masuk ke bilik Guru.. tarik nafas.. aku lihat ada sekumpulan cikgu perempuan sedang berbual. Aku pun tegur.. Cikgu itu pun memberitahu bahawa disini selalu ada orang Takaful datang.. mereka duduk dihujung sana. Ohh.. orang Takaful dah masuk ya.. semangat aku sudah 'down'.. Tapi aku jenguk jugak tempat yang dikatakan. Ok .. cantik ada kusyen ada meja..  Aku menegur seorang guru perempuan pula dan dia maklumkan pada aku yang dia sedang mencari perlindungan Takaful untuk 3 orang anak-anaknya.  Semangat aku yang telah 'down' sekejap tadi, ok balik dan aku pun bercerita. Tak lengkap pada aku sekiranya bercerita tanpa memberi illustrasi kepada peserta dan meminta izin kepada guru itu untuk mengambil printer dan juga laptop.. Semangat aku sudah pulih, keyakinan diri sudah kembali.

Beroperasilah aku membuka meja dalam Bilik Guru di ruang rehat guru-guru lelaki. Dah sifat aku ramah.. perasaan malu terpaksa buang ke tepi untuk mencari rezeki yang halal. Aku menjadikan cikgu-cikgu di sini sebagai  sebagai kawan.

Pengalaman pernah menjadi guru dahulu ada gunanya dalam pemasaran aku sekarang ini. Rindu pula untuk mengajar apabila mendengar loceng, melihat cikgu-cikgu keluar masuk dan menanda buku-buku sekolah.

Alhamdulillah.. aku mendapat keyakinan diri kembali. Niat aku yang pertama adalah untuk menyebarkan muamalat Islam dan di sini aku rasakan niatku  telah tercapai. Rupanya ramai cikgu-cikgu tidak tahu yang mereka boleh buat pilihan untuk ambil insurans kereta. Bila aku bertanya pada cikgu-cikgu.. 'kami bagi 'used car' saja.. ' ataupun bank uruskan..' dan apabila aku mula bercerita, mereka diberi hidayah untuk berhijrah..  Ramai tidak tahu yang geran asal kereta boleh dikeluarkan untuk simpanan kita dan aku telah membantu ramai pelanggan aku mengeluarkan geran asal kereta mereka untuk memudahkan pembaharuan cukai jalan setiap tahun.

Hari ini, malam ini dan esok pula aku akan berada di Masjid Diary Ipoh sempena program ' Karnival Halal Hub' selama 2 hari. Aku terkejut sebenarnya apabila dihubungi oleh Pn Rahmah yang mempelawa aku membuka kaunter Takaful Ikhlas. Dan sesungguhnya aku yakin dengan Allah, apabila kita merendah diri kepadaNYa, meminta pertolongan.. akan tiba masanya datang bantuan dariNYA..

Seperti pengakhiran doa dalam sulat Dhuha yang aku sebut setiap hari ..

' Ya Allah, sekiranya rezekiku berada dilangit, Kau turunkanlah.. Sekiranya rezekiku berada dibumi, Kau keluarkanlah.. Sekiranya rezekiku jauh, Kau dekatkanlah.. Sekiranya rezekiku sukar, Kau mudahkanlah dan sekiranya rezekiku haram, Kau sucikanlah..'

Salamiah..Berusahalah... bertawakal.. berdoalah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan