Jumaat, 11 Februari 2011

Aku Seorang Guru Sekolah Menengah Pula....

Selesai sahaja aku berjaya menamatkan pelajaranku dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Dengan Kepujian Perniagaan (Insurans) dengan CGPA 3.44 iaitu 'Kelas Kedua Tertinggi' pada tahun 1998, aku menjadi Guru  Sandaran kembali selama 4 bulan pula. Tak sempat juga lah untuk aku merasa menganggur. Semasa itu kakak aku , Nora yang mengajar di SMK Kuala Kubu Bharu telah merekomenkan aku untuk mengajar di sekolah ini. Kali ini aku mengajar mata pelajaran Matematik dan Bahasa Melayu menggantikan cikgu sekolah yang sedang berkursus khas untuk Sekolah Bistari. Seronok sebenarnya menjadi guru, dan ianya adalah cita-cita aku juga sebenarnya. Satu kepuasan dalam diri apabila murid-murid memahami apa yang diajar dan menjadi orang yang berjaya.

Di sekolah ini juga aku telah bertemu kembali dengan Cikgu Rosnaini Ibrahim iaitu bekas guru kelas aku semasa aku Tingkatan 1 di Sekolah Menengah Sungkai dahulu. Agak kekok juga aku pada mulanya apabila menjadi rakan seperguruan pula.

Memandangkan semasa itu aku belum lagi menerima Ijazah (konvokesyen), gaji aku hanya bersandarkan dari keputusan SPM sahaja. Diploma aku pun tiada nilainya pada masa itu. Kalau tak silap aku, aku diberi gaji dalam RM680 sebulan, berbanding dengan kawan aku yang juga Guru Sandaran tetapi telah memiliki Ijazah, beliau mendapat gaji melebihi RM 1000. Tapi aku tak kisah pun.. Yang penting aku dapat pengalaman sebelum aku benar-benar 'terjun' ke industri Insurans.

Aku tinggal bersama Nora dan secara tak langsung ke enam-enam anaknya dibawah asuhan aku. Abang ipar aku masih berada di luar negeri, belum habis belajar. Semasa itu , Syaima iaitu anak buah aku yang paling kecil baru saja berusia 6 bulan. Seronok mengasuh anak kecil tambahan Syaima comel sangat. Sekarang ini beliau telah berada dalam Tingkatan 1.

Selesai saja kontrak aku habis, aku pun balik ke kampung dan mulalah aku mencari kerja bersesuaian dengan Ijazah yang aku miliki. Tak lama pun... 

Dengan izin Allah, aku berjaya memasuki Industri Insurans dan Takaful.. Berkat doa mak dan harapan ayah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan