Rabu, 16 Februari 2011

Kami Bagaikan Sebuah Keluarga Di sini..






Bertemu kembali Kak Yati dan anak-anak yang dahulunya duduk diribaan aku
Bagaikan sebuah KELUARGA...aku tidak menafikannya.. Telah banyak kali aku bertukar majikan, sehinggalah kini... tetapi apa yang aku rasa.. sepanjang perkhidmatan aku di Meja Takaful Tapah, ada suasana kekeluargaan disini. Kadang-kala apabila aku melalui jalan utama di pekan Tapah, aku akan berhenti betul-betul dihadapan pejabat Takaful untuk mengenang nostalgia yang tak mungkin aku lupakan sepanjang hayat aku. Disinilah bermulanya peningkatan karier aku dari seorang Pegawai Pemasaran dengan gaji asas RM300 kepada seorang yang akhirnya membantu mentadbir Takaful Malaysia Negeri Perak. Melalui kesusahan dan kepayahan untuk senang, melakukan tugas dengan niat untuk berdakwah bukan kerana wang ringgit, mengajak masyarakat diluar sana berhijrah kepada muamalat Islam.

Aku tidak ingat pula bila Meja Takaful Tapah dibuka, tetapi semasa aku melaporkan diri untuk bertugas pada tahun 1999  kalau tidak silap akulah pejabat Meja Takaful Tapah baru beroperasi dalam 2 tahun.

Takaful Malaysia telah  diasaskan oleh Dato' Mohd Fadzli pada tahun 1984 tetapi hanya mula beroperasi pada tahun 1985 dengan kumpulan  pertama seramai 22 orang kakitangan. Penubuhan Takaful Malaysia ini adalah atas keperluan perbankan Islam iaitu dimana apabila Bank Islam mula ditubuhkan pada 1983 mesti ada syarikat Takaful sebagai pelindungnya. Semasa itu Takaful Malaysia adalah anak syarikat BIMB Holdings.

Seronoknya dapat berjumpa dengan 'pioneer'.. menceritakan kesusahan diawal penubuhan Takaful Malaysia. Dato' Fadzli ada bercerita diawal penubuhan Takaful Malaysia, kerusi meja pun tiada.. kakitangan buat kerja atas lantai saja. Selepas itu seorang kakitangan Takaful Malaysia diletakkan sama ada dalam bangunan Tabung Haji atau bangunan Bank Islam. Kasihan aku mendengar cerita mereka kerana meja untuk kakitangan Takaful sama ada diletakkan di tepi tangga atau agak terpinggir. Sudahlah seorang diri terkontang-kanting di dalam pejabat Bank Islam atau Tabung Haji, untuk menggunakan kemudahan seperti telefon dan mesin fotostat pun terasa amat segan. Ialah.. namanya menumpang dalam bangunan orang.

Sudah jenuh menumpang, akhirnya secara beransur-ansur Takaful Malaysia keluar dari bangunan Bank Islam dan Tabung Haji dan menyewa bangunan pejabat sendiri yang dikenali sebagai Meja Takaful. Semasa itu hanya ada seorang kakitangan menguruskan Meja Takaful ini dan mereka dikehendaki membuat jadual pemasaran. Semasa mereka keluar , pejabat akan ditutup. Apabila jadual pemasaran dan pejabat operasi agak terganggu kerana kekurangan kakitangan, akhirnya kakitangan ditambah menjadi 2 , 2 kepada 3 dan seterusnya menjadi ramai dan meriah.

Semasa aku mula-mula bertugas di Meja Takaful Tapah , yang ada hanyalah Penyelia Meja, seorang kerani dan seorang Pegawai Pemasaran. Bila aku datang telah ada empat orang dan suasana agak meriah. Syarat untuk Pegawai Pemasaran mempunyai kerani sendiri untuk pemerosesan sijil, mesti ada 3 orang Pegawai Pemasaran. Ketika itu, Meja Takaful Tapah menerima seorang lagi Pegawai Pemasaran dan akhirnya tambahan seorang kerani lagi iaitu Mariyatul Qibtiah. Haru biru pejabat bila sudah ramai walau pun jarang-jarang sekali dapat berkumpul.

Terlalu banyak kenangan suka-duka semasa aku bertugas di sini. Aku masih ingat lorong-lorong yang aku lalui setiap hari. Dengan hanya bertemankan payung dan juga sebuah beg, aku menapak seorang diri setiap hari sehingga ke Hospital Tapah, ke Pejabat Tanah dan di semua tempat di pekan Tapah. Tidak kiralah pada seorang tukang baiki kasut atau pada seorang pembantu kedai atau pada seorang penunggu kaunter tiket parking.. tanpa segan silu aku akan bercerita. .. dan ada hasilnya.

Masih aku ingat lagi semasa aku menjadikan pejabat sebagai rumah tumpangan aku, semasa itu Azlan secara tidak sengaja telah 'mengunci'  aku yang pada masa itu sedang bersolat maghrib di dalam surau. Mati akal juga aku pada ketika itu kerana aku tidak dapat masuk ke ruang hadapan. Aku menjenguk dari tingkap surau dan ada sepasang kekasih sedang berdating di pondok telefon. Aku menjerit memanggil mereka,meminta tolong mereka untuk menelefon En Hamran. Allah mudahkan aku, setengah jam kemudian En Hamran sekeluarga sampai. Beliau nak hantar aku balik rumah malam itu juga tetapi aku berdegil kerana banyak sijil-sijil pelanggan belum aku proses. Semasa itu aku belum mempunyai kerani lagi dan 'business' yang aku bawa banyak.

Bangunan Takaful Tapah ketika itu adalah bangunan kayu, berhadapan dengan balai polis Tapah dan juga Mayban. Bangunan yang uzur, seperti kata En Mohd Lot, tingkapnya kalau ditiup angin pun boleh jatuh. Kalaulah Tn Hj Ariffin masuk pejabat, kami di dalam sudah pasti mengetahuinya kerana gegaran yang kuat dari hentakan kaki Tn Hj Ariffin. Bangunan ini jugalah yang selalu menjadi gurauan kami semua samada di pejabat atau semasa mesyuarat di Ipoh.  Bayangkan.. beraninya aku ketika itu.

Meja Takaful Tapah akhirnya telah berpindah ke bangunan batu yang lebih baik dan selamat tetapi pada ketika itu aku telah berhijrah ke Cawangan Ipoh.

Biarlah buruk bangunan kayu itu, tetapi pada aku terlalu banyak kenangan yang tidak mungkin aku lupakan sepanjang hayatku.

Kami bagaikan sebuah keluarga bahagia didalamnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan