Isnin, 16 Mei 2011

Kellie's Castle Lambang Cinta Suami







Ruang Istana di Tingkat 2 dikatakan roh Kellie berkeliaran (misteri)

Lif yang pertama dibina di Tanah Melayu

Sudah 8 tahun kiranya aku menetap di Batu Gajah dan sekiranya aku pulang ke Sungkai, aku lebih selesa melalui lebuhraya Jalan Gopeng berbanding jalan kampung Tanjung Tualang. Sudah lama terdetik dihati ini untuk memanjat Istana Kellie tetapi sehingga hari inilah, masih belum kesampaian hajatku ini. Tiada kawan untuk buat teman dan mungkin juga faktor aku adalah anak tempatan disini, seolah-olahnya kewujudan Istana Kellie ini tidak memberi makna kepadaku. Petang tadi, sekembalinya aku dari Sungkai, terdetik dihati ini untuk mencari fakta sejarah kewujudan Istana kota ini kerana telah agak lama juga aku tertanya-tanya ... kenapa ramai pengunjung di sini?.

Inginku kongsikan cerita setelah aku 'google' data dan diharapkan info ini membuka hati kita untuk sama-sama berkunjung ke tempat bersejarah ini.

Istana Kellie atau lebih dikenali Kellie's Castle  terletak di tepi jalan Simpang Pulai menuju  ke Batu Gajah, iaitu kira-kira 30 kilometer dari Ipoh merupakan satu warisan sejarah yang menyimpan kisah sehebat  istana Taj Mahal di India di sebalik pembinaannya. Istana Kellie dibina oleh seorang peladang Scotland yang kaya raya, William Kellie Smith yang berasal dari sebuah kampung yang dikenali sebagai Kellas.

Sekiranya Taj Mahal dibina oleh Shah Jehan sebagai tanda cinta ke atas isterinya, Mumtaz Mahal, Istana Kellie juga dibina atas tujuan yang sama. Mahligai itu merupakan lambang cinta Smith kepada isterinya, Agnes yang turut berasal dari Scotland.

Istana Kellie terletak di sebuah ladang getah milik Smith yang dinamakan sebagai Ladang Getah Kinta Kellas, sempena ladang di kampung asal Smith di Scotland iaitu Easter Kellas.
Apa yang menarik, bangunan tersebut bukan sahaja mempunyai ciri-ciri rekabentuk berdasarkan kebudayaan India, malah semua batu bata dan lantainya juga dibawa dari India.Malah, Smith juga mengupah ramai buruh India untuk membina istana impian cintanya itu.  Selain itu, Istana Kellie merupakan yang pertama sekali menggunakan lift  yang menghubungkan dari tingkat bawah ke tingkat paling atas.

Bangunan itu juga mempunyai 14 buah bilik, sebuah bilik bawah tanah  dan terowong rahsia yang dilengkapkan dengan lif yang pertama di bina di  Tanah Melayu. Bagaimanapun istana yang mula dibina pada tahun 1915 itu tidak sempat siap dan diduduki oleh Smith selepas beliau meninggal dunia secara mengejut akibat penyakit pneumonia semasa melawat Portugal pada tahun 1926.

Agnes yang terlalu sedih dengan kematian suami tersayangnya itu kemudian mengambil keputusan untuk pulang ke Scotland dan menjual ladang getah serta istana tersebut kepada sebuah syarikat Inggeris, Harrisons and Crosfield. Walaupun tidak sempat siap, Istana Kellie akan terus diingati sebagai legenda impian yang kesampaian bagi Smith dan mahligai itu kini menjadi daya tarikan pelancong terutamanya bagi mereka yang sedang dilamun cinta.

Legenda inilah yang menjadikan Istana Kellie sebagai tarikan kepada pelancong yang saban hari melawat mahligai impian cinta Kellie itu untuk mengabadikan kenangan cinta mereka.
Istana itu juga pernah digunakan sebagai lokasi penggambaran filem Anna and the King pada tahun 1999.

Istana Kellie dibuka kepada kunjungan awam dari pukul 8.30 pagi hingga 7 petang setiap hari.

LAMBANG CINTA SUAMI Untuk Isteri...  kalaulah ada KINI..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan