Jumaat, 17 Disember 2010

Ibuku - Puan Kadariah Binti Naik

Tersenyum manis... susah tau nak suruh mak senyum..
Tersengih
Sewaktu menerima geran tanah dari Yb Junus Wahid


Mak mencuci... anaknya mana?

Masa ni masih mampu berdiri... masak.. memanjat tangga..
Sedang bercuti..
Menung Jauh... makan ABC ... kat Pangkor
Termenung lagi... Ingat boyfriend ler tu...

Posing... masa ni dah tak berdaya berjalan... merangkak aje

Aku puaskan hati aku dengan memakaikan mak jubah UiTM milikku...

Raya....
Lawa mak posing dalam frame


Menemankan aku semasa di majlis Konvokesyen UiTM pada tahun 2000.. Ada gak kenangan aku dengan mak... Nora, Manan dengan Cikno ada ke?...Tak da rasanya... Aku kan bertuah...

Nama penuh mak ialah Kadariah binti Naik.. umurnya 74 tahun... ada 4 orang adik beradik... 3 perempuan, seorang lelaki... mak tunggal saja sekarang... Yang lain semua sudah meningggal dunia.. Aku kurang mengenali kakak mak yang tua dan juga yang kedua... melainkan adik mak, Mat Sabor, yang  kami panggil mamak Sabor... kenangan bersama beliau masih kekal dalam ingatan aku..

Keluarga kami ni tonggang terbalik... Datuk aku iaitu Jamik mempunyai anak dari 2 isteri... yang aku tahulah.. Ayah aku, Isa adalah  anaknya yang sulong.. Atok aku kahwin dengan kakak mak aku... yang no dua... Selepas kahwin dengan kakak mak aku,    ayah aku pula berkahwin dengan mak aku... Apa kata ayah... kahwin paksa.. Pening juga kalau nak cerita salah silah keluarga kami...

Asal atok aku dari Kg Kinjang... Kami keturunan Rawa... Asal keluarga mak dari Tanah Seberang... Selayang kata mak.. kat Indonesia... Masih ada lagi saudara mara mak di sana..

Mak aku tak pernah sekolah... susah hidupnya dari kecil lagi... Ada juga mak cerita kisah-kisah dia masa kecil dulu.. tapi aku dah lupa..

Aku puji masakan mak... paling sedap.. Air tangan mak ...sampai sekarang aku masih belajar cara mak masak.. ada masa aku dapat rasa yang sama... ada masa aku ' failed'...  Tapi kalau ikutkan lahapnya abang-abang aku dan anak buah aku makan.... kalau aku masak.., seolah-olah sama rasanya macam mak masak..

Aku masih belajar cara mak masak gulai lemak pucuk ubi... memang sedap.. aku cuba banyak kali..sama cara macam mak masak... tapi 'failed.'... mungkin kasih sayang  mak yang menyedapkan gulai lemak pucuk ubi... tetamu yang datang pun, kalau makan, puji sedap sangat...

Kalau mak  masak gulai lemak  cili padi.. sampai cucu pun terkenang masakan mak,, Mak ada skill tersendiri...

Sambal tumis ikan bilis pula... kalau mak buat.. liciin... dengan mangkuknya habis licin... disapu dengan nasi putih... bukan anak-anak saja yang kata sedap... cucu-cucu pun sama.berebut-rebut..   aku... boleh lah... kalau masak bagi depa makan... licin juga ...

Aku banyak mewarisi cara mak masak..  Teringat aku semasa suamiku pertama kalinya makan masakan mak, iaitu masak tumis terung pipit.. Dia punya pujilah... sedap sangat katanya... dia tak pernah rasa seumur hidupnya.. tak semua anak perempuan ada kemahiran masak cara mak...

Kehebatan mak dan diakui sehinggalah masuk pertandingan sehingga ke peringkat daerah, iaitu kemahiran membuat kuih bakar santan dan juga kuih bakar kacang...  Orang tak boleh lawan rasanya... resipinya sama, cara mak buat tu yang berbeza.. tapi aku tahu apa rahsianya... cuma bab buat kuih raya... aku' failed.'..

Pernah juga aku buat sendiri...jadi.. rasanya sama.... mengenangkan renyahnya kerja... aku 'surrender'...

Kalau mak buat lemang tepung.... memang tak cukup... sedap sangat-sangat... Lemang tepung kegemaran Manan katanya.. Suami ku pun pernah makan, dia pun puji... sedap...

Itu lah mak aku... dahulunya sihat... bangun 4 pagi... asah pisau untuk menoreh getah... masak untuk anak-anak.. Pergi tolong ayah menoreh . Tak pernah senang hidupnya dulu..

Teringat aku selepas ayah meninggal dunia..Pagi lagi Adi dah hantar mak pergi  kebun....  Adi sekolah.. Tingkatan 5. Mak buat getah buku aje... Mak balik dari kebun getah, jalan kaki aje... Adi balik sekolah, dia kutip getah buku mak.. Kesian Adi... susah dia lepas ayah meninggal dunia.

Kalau cuti sekolah... aku yang tak pernah menoreh.. teman mak pergi kebun..  aku tak pandai menoreh.. cuci sekerap ada ler aku buat.. aku kutip susu cair, bubuh dalam baldi... pernah juga ler aku buat.. banyaknya nyamuk...  Kesian mak... penat aku dengan mak kutip getah buku... masuk guni.. sorok dalam lubang khas... bila Adi nak hantar stor, getah buku hasil kerja kami dah kena curi... sedih sangat... penat.. sampai hati pencuri makan rezki anak yatim..

Hidup mak mula senang... bila Manan dah kerja... Nora dah balik.. Malek dah kerja...Cikno dah kerja... Mak pernah mengenang ayah... ayah yang berhajat semua ini... tapi dia yang dapat...

Dulu mak sihat, aku bawa mak pergi Seremban rumah Manan, naik bas... lepas tu naik komuter... Nak bagi dia rasa... Aku bawa mak pergi Kedah, rumah Saa kat Pendang... Dari Sg Klah, ke Kedah naik bas.. pergi balik... seronok jalan dengan mak...

Banyak sangat dosa aku pada mak.. Tak tahulah Allah ampunkan atau tidak..  aku tak mampu nak buat apa-apa untuk mak melainkan doa saja... aku sedekahkan semua amalanku untuk mak dengan ayah..

3 tahun lepas mak masuk Hospital Slim River... bulan puasa.. Seminggu aku menemankan mak... Tahun ini, Hari Raya Haji ke dua.. Mak masuk hospital lagi.5 hari 4 malam. Aku temankan mak.. Alhamdullillah... ada isteri Adi bergilir dengan aku... Aku puji kakak ipar aku.. Sanggup dia basuh berak kencing mak.. mandikan mak.. tadah muntah mak... malahan layanan dia pada mak lebih dari layanan anak kandung sendiri..

Mak sekarang sudah uzur.. Sudah tak boleh ditinggalkan lagi.. cukup bagi aku mak boleh merangkak, uruskan diri mak sendiri.. Allah makbulkan doa aku... Makan minumnya aku tahu, ada yang menjaga...  Dalam mak uzur sangat, dia masih tak tinggalkan solat... Malam mak bangun juga buat solat malam.. Aku lah yang ajar mak buat solat sunat ini...

Aku tahu mak tertunggu-tunggu aku balik..

Pada anak-anak mak... balik lah... pada cucu-cucu mak.. jengoklah opah... Banyak rahmat dari Allah sekiranya mengutamakan mak dalam segala hal.. Murah rezki kita... Itu yang aku rasa..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan