Isnin, 13 Disember 2010

Ayahku - Arwah Isa Bin Jamik (Anak-anak ayah, sila baca ya... )


Pasangan Bahgia. Arwah Isa bin Jamik Dan Puan Kadariah Binti Naik
Katanya ... 'aku kahwin kena paksa.'.. Ayah ada cinta hatinya... dan aku ada bertemu dengan cinta hati ayah, lepas ayah meninggal dunia...  Allah yang temukan... Masa itu aku dengan mak pergi ke Tapah untuk buat pemeriksaan di Hospital selepas ayah meninggal, kami singgah makan di kedai depan stesyen bas Tapah, seorang makcik mengekori aku, sampai ketemu dengan mak... Rupanya, katanya, muka aku macam Isa.... pakwe lama dia... dia tahu ayah meninggal dunia... Mak lah yang cakap itu cinta hati ayah... Dia kahwin, tapi tak ada anak.. Lepas rindu nya pada ayah selepas bertemu dengan aku.. aku sorang aje yang tahu cerita ini
Ini aje cara ayah posing... tegak aje... Tak de pula gambar ayah bersilat
Bersama Motor Yamaha Kesayangannya & Cucu kesayangannya - Helmi

Ini semua gambar kena paksa... Siapa lagi.. Aku lah yang paksa ayah posing

Cucu Kesayangan


Masa ini  aku terkejut - Ayah menyapu sampah.. Sebenarnya masa ini ayah bergaduh dengan mak..protes ler tu... Aku ler orang yang mendamaikan ayah dengan mak... sebab aku anak manja ayah...

Ayah tegak aje... Helmi bukan main lagi... Cucu ramai tapi macam sorang aje cucu Isa Jamik... Manja ya amat...

Masa ni ayah dah kerap sakit... bersama dua ekor kucing kesayangannya.. Tompok dan Putih... Putih kena kurap, jadi Adi atau Manan, aku tak ingat... buang putih kat Sg Kruit supaya Putih tak dapat balik... merajuk dia... 'campaklah aku ini sekali...' katanya lah...  Ayah suka cium, main dan tidur dengan  Putih dan Tompok..

Ayah baru balik dari beli Ikan.. Aku kan anak ayah... Nampak ayah aje aku curi tangkap gambar dia
 
Gambar Hari Raya Terakhir Sebelum Ayah Meninggal Dunia,... teringat aku masa kami beratur nak minta maaf pada pagi raya, kat sorang-sorang anaknya,ayah berkata.. 'Ayah maafkan.. Ayah  pun minta maaf ya... seolah-olah dia tahu dia tak lama...  ayah meninggal dunia bulan Zulhijjah, kalau tak silap aku 15hb September 1991... seolah-olah ayah tunggu Imam Hassan & Hajah Habibah, jiran sebelah rumah.. balik dari Mekah ... Mereka sampai petang, ayah meninggal pagi esoknya... sempatlah menjamah air zam-zam..
 
Kad Rela Ayah... Sebagai Ketua Unit... Ayah ada senapang patah.. tetapi selepas ayah meninggal dunia, senapang patah kami serahkan pada polis.. Kami buat tuntutan kembali kepada waris... tapi  tak dapat.. Rindu pula aku nak tengok ayah cuci senapang depan pintu... Ayah aturkan kelonsong peluru merah, hijau kat dinding... memang hobi ayah mengatur barang di dinding

Al Fatihah buat Arwah Ayah, Isa bin Jamik, iaitu insan yang paling aku sayang.. Aku anak manja ayah.. Terlalu banyak kenangan aku bersama ayah yang aku dapat rasakan anak-anak lain tak melaluinya.. Aku boleh bergurau senda dengan ayah, tapi dengan anak-anak lain ayah 'cengei'...


Kasihan ke semua abang-abang aku... Apabila kederat sudah boleh digunakan, mereka semua terpaksa menoreh getah pada pagi hari, dan pulang pukul 11 pagi untuk bersiap masuk sekolah petang... Cuti Sabtu Ahad, menoreh getah lah mereka.. Ambil buah sawit.. Dah lah ayah tak ada tolak ansur... kejutkan abang-abang aku dari tidur main jerit aje... sampai ada anak-anak yang terasa hati sampai mereka besar..


Kasihan kakak aku... Nora... dia anak perempuan sulung... tapi ayah layan dia macam anak lelaki... Kasihan kakak aku.... pagi-agi kena menoreh getah... pikul buah sawit... dahsyat juga tenaga dia... korek lubang jambanlah.... cat dinding rumahlah... Alhamdulillah , walau ayah layan anaknya macam itu, kakak aku berjaya dalam pelajaran.


Nora adalah pelajar pertama di Sekolah Menengah Sungkai yang berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negeri... Amerika Syarikat... bangganya ayah aku masa tu... Maklumlah sebelum Nora, Manan menyambungkan pelajaran ke Kanada. Ayah dijemput khas ke Majlis Penyampaian Hadiah Sekolah untuk mengambil piala Nora sebagai Pelajar Terbaik Sekolah Menengah Sungkai... Mana pergi piala itu ya.. aku pun dah tak ingat...


Anak-anak ayah ada 13 orang... Aku tidak kenal 3 orang abang aku iaitu, Zamri, Satar & Fatah sebab mereka meninggal  dunia semasa kecil akibat demam panas... Dalam setahun ayah kehilangan 2 orang anak... Anak ayah yang sulong, Abang Ali, ( arwah dah).... banyak berkorban untuk adik-adik... Kalau lah abang Ali sekolah tinggi, jadi Menteri Kewangan Malaysia aku rasa...  Abang Ali ini bijak sangat dan berkarisma..


Ke semua anak-anak ayah terang hati, dan telah turun kepada keturunan Isa Jamik, iaitu cucu-cicitnya.


Untungnya aku jadi anak bongsu... yang ke 13... Aku tak pernah menoreh getah, ambil buah sawit...  meneman tu ada lah... Itu pun ikut buat menyemak aje... Nyamuk ler...  Anak manja kan... tak boleh susah..


Aku ingat lagi, kalau petang mesti kena siapkan makan petang ayah... Mak ada... tapi aku yang kena buat... bengang juga aku... Ikhlas ke ... tak ke... aku pun dah lupa... malam pula macam biasa lah... urut tangan ayah lah... kakilah... cabut rambut uban... bulu ketiak ayah... tapi aku seronok layan ayah... sebab dengan anak lain, dia tak pernah minta layanan seperti dia minta pada aku..


Aku selalu bergaduh dengan Adi... biasalah,  aku mengadu pada ayah... Padan muka Adi... kena marah dengan ayah..


Tapi, walaupun aku anak manja ayah...  aku tak ambil kesempatan atas perhatian lebihnya kepadaku... Aku belajar masak dengan mak, dengan kakak aku Saa... sebab apa-apa pun ayah suka minta pada aku... kena lah aku belajar masak... Tu sebab sekarang aku mahir masak... Kegemaran ayah, masak tempoyak kacau dengan udang atau tempoyak kacau dengan Ikan bilis dan juga masak lemak cili padi... wajib ada..


Teringat aku, lepas ayah meninggal dunia aku kerap demam.. mak dengan abang Ali cakap aku kena samparan atau keteguran... Aku pernah mimpi, aku makan masak tempoyak dengan ayah.. kemudian aku tersedar dari mimpi... aku terus sakit perut, muntah-muntah, cirit birit,  kemudian demam,.. kerap sangat masa tu..


Aku pula kategori anak pandai... Macam kakak-kakak dan abang aku... tu sebab ayah lebih sayangkan aku lagi..


Ayah mula sakit-sakit masa umur aku Tingkatan 2... Tahun 1988... kejap sakit... kejap ok... kejap terlantar... kejap cergas balik..


Ayah aku pandai bersilat... Selalu kalau ada kenduri kahwin ayah akan diberi penghormatan untuk mempersembahkan silatnya depan pengantin.. Dan masa ayah nak meninggal dunia pun, walau pun terlentang tak berdaya, tapi tangannya tetap bersilat, dan matanya pandang ke atas.... bersilat aje dia.. Susah juga ayah nak menghembuskan nafasnya yang terakhir...


Ayah aku ada senapang patah.. Dia suka berburu... Tapi, kalau ayah pergi sorang... tak payah lah tunggu ayah bawak balik ayam hutan... memang tak pernah dapat.... Tapi kalau perginya berteman, ada ler rezki kami.. makan rendang ayam hutan... dan masa aku tolong mak siang ayam... dapat ler aku keluarkan peluru senapang..


Ada ke patut, ayah tembak tupai belakang rumah, tupainya lari... pokok durian yang kena tembak... Mati pokok durian itu... Aku suka gelakkan ayah... sebab sasaran tembakannya jarang kena... sebab ayah ini rabun jauh.. Aku suka teman ayah cuci senapang patahnya... Sayang benar ayah dengan senapangnya itu... M16 kalau aku tak silap yang tertera pada lesen 'short gun'.


Ramai cucu ayah... Anak abang Ali, anak abang Judin, anak abang Jijan.. Tapi kenapalah Helmi juga yang disayang.. ditatang.. padahal masa itu ada adik Helmi , Rais... ayah buat tak pandang aje... memang itu sifat ayah kot... pilih kasih... macam aku anak yang paling dia sayang, dia tatang.. Aku ingat lagi masa aku, ayah mak pergi Trolak naik motor Yamaha, ikut kebun getah... masa itu abang Jijan bagi tahu ayah, yang dia apat dmasuk peneroka di Felda Chini 5, Pahang... Sepanjang perjalanan kami balik ikut kebun getah, ayah menangis... nak berpisah dengan cucu kesayangan... Aku tahu lah... sebab aku ada ditengah antara mak dan ayah... Anak manjakan... mana boleh tinggal..


Ayah selalu bersungut pada aku... katanya... dia kena kahwin paksa.. aku tanya mak... betul ke?.. mak kata ya... Ayah ada cinta hati dia... kena paksa pun anak 13 orang juga... Ayah dulu pandai... belajar sekolah Jepun... Ayah pernah nyanyi depan aku lagu Jepun yang wajib depa nyanyi tiap pagi...Kalaulah ayah belajar sampai habis, jadi menteri kot... tu sebab semua anak ayah pandai-pandai..


Aku ada bertemu dengan cinta hati ayah, selepas ayah meninggal dunia.. Allah yang temukan kami... Masa itu aku, mak dengan Adi pergi ke Hospital Tapah, kena buat pemeriksaan kesihatan... kalau ikut doktor, ayah meninggal dunia sebab ada kena Tibi... entah lah... Mak bawa aku makan kat kedai mamak depan stesyen bas Tapah... semasa aku keluar dari kedai, seorang makcik mengekori aku... sampai aku keluar kedai... Mak ada diluar... Bila dia jumpa, depa bertegur sapalah... katanya... ' aku tengok budak ini, macam muka Isa... itu sebab aku ikut... Rupanya memang anak Isa... Lepas rindu... sebab dia tahu ayah dah meninggal dunia.


Teruk juga ayah aku nazak... Abang Ali dengan Manan bertungkus lumus mengeluarkan apa-apa yang tak perlu dari badan ayah... Di hospital , Mananlah yang basuh berak kencing ayah.. Kat rumah pun, Manan yang uruskan..


Sebenarnya ayah kecewa juga dengan Manan, dengan Nora... Manan belajar di Kanada, tapi tak nak balik Malaysia... Sampai abang Ali buat Solat Hajat... menggelabah dia di sana.. Balik sehelai sepinggang.. Ayah kecil hati Nora, kahwin masa belajar Tahun 2 di USA... dah kahwin... tak balik-balik... tunggu suami habis belajar... yang kesudahannya tak habis belajar..


Aku tahu  semua kesedihan ayah, sebab surat-surat anak kepada ayah, aku yang tukang baca... Surat ayah kepada anak, aku juga yang tukang tulisnya..Ayah cuma mengarang aje. Ayah bangga sangat 2 orang anaknya belajar di luar negara... Cakap besar aje dia.


Ayah pandai bertukang... dia buat rumah burung merpati untuk Malek...  Beberapa bulan sebelum dia meninggal dunia, dia sihat, dia buat reban ayam.. aku ingat lagi... dia betulkan pintu balik air.. sebab aku yang kena pegang...


Tanda-tanda akhir ayah dah nak sakit, nazak... ayah       marah aku... ayah tengking aku.. mak pun terkejut... sebab aku tak pernah kena marah dengan ayah... Ialah, aku letih, balik sekolah... nampak aku, macam-macam ayah nak... walaupun sakit ayah kuat mengarah... aku pun belum  cerdik... tak buat lah.


Ayah meninggal dunia, dalam pukul 4 pagi... dikebumikan pada tengah hari. Masa itu aku dalam Tingkatan 4. Adi dalam Tingkatan 5.. . Kasihan abang aku Malek, masa itu dia berada di Port Dickson, training tentera.. Dulu susah nak maklumkan berita.. Berita kematian ayah lambat sampai pada pengetahuan dia..


Kesihan abang aku... Sampai aje di Simpang Sg Klah, dia tahan kereta orang, nak tengok jenazah ayah... Tapi orang yang tumpangkan dia maklumkan, jenazah ayah sudah dikebumikan.. Menangis dia dalam kereta... Sampai di rumah, malam itu katanya dia mimpi ayah datang, pandang dia..


Kesihan juga abang aku ini... Masa arwah abang Ali meninggal dunia pun, dia tak sempat tengok jenazah abang Ali... Itu sebab bila mak masuk wad, dia lah orang yang paling sentimental... termasuk aku..


Sejak ayah meninggal dunia , hidup aku berubah.. aku menjadi anak yang berdikari... bukan lagi anak manja... Aku tahu aku pandai, aku berjimat dengan biasiswa yang ada.. Aku bekerja sebelum sambung pelajaran.. Aku tak nak susahkan mak... dan aku tak pandai meminta-minta... Susah macam mana pun  aku diam...


Masa belajar di ITM, aku bekerja sambil belajar,,, dapatlah RM 3 sejam... sebagai pustakawan bila tiada kelas ... masa itu ada kerja di bawah  Skim Kidmat Pelajar. Dapatlah dalam RM 300 sebulan...Aku duduk kolej... banyak jimat.. Orang masih bercuti, tapi aku pulang awal... aku menyambut adik-adik junior,  5 semester berturut-turut. Menjadi kak PM (Kak Peer Mentor) yang disayangi adik-adik junior.. Dapatlah RM100 satu semester... banyak tu... lepaslah bayar yuran pengajian setiap semester.. ITM... murah aje...


Cukuplah kisah arwah Ayahku... banyak lagi rahsia ayah yang aku tahu... Aku anak yang bertuah, aku pernah rasa ayah masak... aku dapat apa yang aku nak... aku saja yang tak perlu susah-susah pergi cuci getah sekerap atau kutip buah sawit yang leroi...


Masa aku mengerjakan umrah pada tahun 2001, aku telah sedekahkan 1 umrahku untuk ayah yang aku sayangi... Dan sehingga kini aku tak pernah putus berdoa untuk ayah selepas solat, minta Allah lindungi ayah dari seksa kubur... Ku sedekahkan juga segala amalan kebajikan untuk ayah dan ibuku


Al Fatihah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan