Jumaat, 22 April 2011

Bila 'Rentak Tari' Senada Menari - Minggu Saham Amanah Malaysia 2011

Along, Angah & Acik ..'cute' sangat...
Pelanggan pertama yang aku telah berjaya 'closed' pada hari kedua.
Suasana selepas pukul 2.. agak lengang..
Agen-agen yang kental semangat.. Komitment 150%..
Wati berjaya 'closed'.. sesuatu yang sukar untuk dia percaya..

Bos Hi -Touch Services.. tak jemu-jemu membantu dan memberi sokongan moral
'Otai' telah keluarkan kuku dan taringnya.. 'Closed'..
'Otai' yang kuku dan taringnya  semakin tajam...
Suasana 9.30 malam.. Suasana yang sentiasa 'hijau' dan sesak..
Fauzan yang berjaya 'closed' kali pertama.. Selepas itu dapat pula kes untuk Ikhlas Medical dari pelanggan ini.

Hari kedua Minggu Saham Amanah Malaysia 2011 (MSAM). Dimulai dengan doa dan kata-kata semangat, disudahi juga dengan doa dan kata-kata keramat. Kami berkumpul di 'booth' Takaful Ikhlas seawal pagi, memohon kepada Allah SWT supaya dipermudahkan perjuangan jihad kami. Amin. Dato' Syed Moheeb sendiri hadir mengaminkan doa yang dibaca, membangkitkan semangat kami.

Pengalaman akulah dahulu semasa program kaunter sebesar ini dengan syarikat lama, tidak pernah aku rasai kemanisan 'mengaminkan' doa permulaan dan penutup. Kehadiran oleh pihak pengurusan hanya sekadar menjenguk dan berlalu pergi. Terkontang-kantinglah kami berjihad tanpa saf pimpinan ..

Tapi itu dulu.. ianya telah berlalu..  Bukan kesilapan aku BERHIJRAH ke sini 4 tahun yang lalu. Tidak pernah aku membayangkan bagaimana pihak pengurusan tidak meninggalkan kami sepanjang program ini. Ada 'roh' yang aku cari dan aku temuinya di sini.

Seawal pagi lagi, En Amir selaku ketua dengan penuh tanggungjawab memberi sokongan moral kepada kami. Seawal pagi juga bos Ipoh datang kepadaku memberi semangat dan 'tips' ,  aku praktikkan hari ini, dan ada hasilnya. Betul.. Semalam aku hilang punca. Jumlah agen terlalu ramai menyebabkan aku hilang 'skill' semalam.. Terkejut pun ada..

Pelanggan pertama yang aku 'closed' dalam pukul 11.00 pagi. Bila sudah dapat seorang, Insya Allah akan menyusul lagi. Bila 'rentak tari' telah aku temui, aku dapat semula keyakinan diri. Allah itu Maha adil, Maha pemurah Maha pengasih. Ke semua agen aku mendapat hasil hari ini. Kelakar pula aku kenangkan Wati, agen baru aku yang pertama kali buat 'sales' sempena MSAM ini.. dapat 'closed' pelanggan pertama.. 'Rasa tak percaya'.. katanya.. Aku balas pula.. 'tampar muka.. masih sedar atau tidak'. Aku hanya baru 'brief' beliau produk-produk takaful dan menurunkan skill pemasaran, belum sempat lagi aku ajar Wati buat illustrasi dan isi borang.. Seronok sungguh dia..

En Amir, 'kuku dan taringnya' keluar  semasa MSAM ini. Beliau membantu agen-agen yang tiada keupayaan meyakinkan pelanggan. Ayat-ayat 'power' dalam meyakin pelanggan memberi rezki kepada agen-agennya. Hampir ke semua agen-agen beliau 'closed sales' hari ini. Kak Mas, sudah 2 hari berulang-alik dari Lekir, perjalanan beliau tidak sia-sia. Allah janjikan rezkinya di sini. Begitu juga dengan 'Otai lama' jejaka tampan Hi Touch.. sudah lama tidak 'menari' dan kini 'menari-nari', rentak senada sudah ditemui..

Kami dimaklumkan , pada hari ini pihak pengurusan memberitahu , agen-agen sungguh agresif dan bersemangat. Jumlah kes pada hari pertama sebanyak 53 kes manakala pada hari kedua pula sebanyak 93 kes. Itu pun masih ada yang tidak sempat buat penghantaran ke kaunter pada hari ini. Suatu pencapaian yang memberangsangkan.

Terlalu ramai pelanggan yang singgah ke 'booth' dan begitu juga dengan agen-agen bertugas. Kalau ikut pada logik akal, macam mana kami nak tarik pelanggan. Mestilah berebut-rebut dan bermasam-masam muka.. Tapi ianya tidak berlaku di IKHLAS. Kami menghormati kawan-kawan dan Allah SWT telah berjanji sekiranya hambanya berusaha, ada ganjarannya. Letih macam mana pun, tak terasa penatnya kerana 'semangat jihad' mengatasi segalanya. Kami sanggup tunggu sehingga jam 10.30 malam untuk sama-sama menutup program dengan bacaan doa.

Pada pagi harinya, Takaful IKHLAS telah memberi sumbangan kerusi roda kepada Hospital Permaisuri Bainun dan juga Pusat Rawatan Islam Ar RIdzuan. Malamnya pula siaran langsung Forum Perdana di TVI. Esok pula dijangkakan siarang langsung rancangan Al Kuliyyah di TV3 dengan tajuk 'Ibu Duit. Kami agen-agen tidaklah sempat untuk menyertai program ini tetapi bersyukur kerana IKHLAS dikenali dengan program amal dan program keagamaan, sedikit sebanyak menyuburkan lagi rezki kami di sini.

Kepada sahabat-sahabat seperjuangan.. masih ada 5 hari  lagi sebelum program ini berakhir. Bila 'RENTAK TARI' telah ditemui.. ayuh mari kita 'SENADA MENARI'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan